Ciekawych atrakcji turystycznych na Mazurach nie brakuje. Jedną z nich jest tzw. Kanał Mazurski, który miał łączyć jeziora Śniardwy z Niegocinem i docierać do rzeki Pregoły.
Projekt budowy Kanału Mazurskiego, który powstał pod koniec XIX wieku, opierał się na wcześniejszych pracach braci polskich (arian), którzy osiedli na terenie Prus Książęcych. W XVII w. Józef Naronowicz-Naroński opracował dokładne mapy jezior i plan połączenia kanałem rzeki Pregoły z Niemnem. Kontynuatorem jego prac był Samuel Suchodolec (Suchodolski). Opracował on projekt kanału, który miał połączyć Jezioro Śniardwy z Jeziorem Niegocin i dalej z rzeką Pregołą. Kanał Mazurski na niektórych odcinkach – zamiast w typowym wykopie – poprowadzony został w kilkumetrowej wysokości nasypach. Umożliwiło to zmniejszenie różnicy poziomów pomiędzy poszczególnymi stopniami wodnymi i tym samym redukcję ich liczby do niezbędnego minimum. Po obu stronach kanału zaprojektowano też ścieżki holownicze o szerokości 3 m, a także miejsca mijania dla jednostek pływających i porty zimowe. Śluza w Leśniewie Górnym (największa na Kanale Mazurskim) ma 46 metrów długości, 7,5 metra szerokości i 17-metrowy spad. Została ukończona w około 30% (70 % wg innych danych). Na frontowej ścianie śluzy widać wgłębienie, w którym miał być umieszczony symbol niemieckiego orła („gapa”). Inni twierdza jednak, że „gapę” w 1945 roku oderwali Rosjanie i ponoć do dziś spoczywa w wodzie napuszczonej do śluzy.
Opracował: Rafał Karaś