Na linii kolejowej nr 38 dobiegają końca prace na odcinku Ełk – Giżycko, a od 14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, przywrócony zostanie ruch pociągów na modernizowanym odcinku Giżycko – Korsze. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekracza wartość 1,8 mld zł netto i jest współfinansowana ze środków unijnych.
Nowa infrastruktura i poprawa komfortu podróży
Na odcinku Giżycko – Korsze powstały nowe i przebudowane perony na stacjach i przystankach:
Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Modernizacja objęła również urządzenia sterowania ruchem oraz elementy infrastruktury odpowiedzialne za bezpieczeństwo.
Na fragmencie tym w najbliższych miesiącach będą jeszcze prowadzone prace uzupełniające, związane m.in. z torami bocznymi, drogami dojazdowymi czy przejazdami kolejowo–drogowymi. Realne zakończenie całości przewidziano na połowę 2026 r.
Elektryfikacja odcinka Ełk – Giżycko
Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano 49 km linii. Uruchomienie pierwszych pociągów elektrycznych we wrześniu bieżącego roku stanowi istotny moment w historii mazurskiej infrastruktury kolejowej.
W ramach prac powstały nowe perony w:
Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach,
wybudowano dwa wiadukty (Giżycko, Wydminy) oraz przejście pod torami w Giżycku w ciągu ul. Unii Europejskiej. Zmodernizowano 59 obiektów inżynieryjnych oraz 24 przejazdy kolejowo-drogowe.
Od 14 grudnia na całym odcinku Ełk – Giżycko obowiązywać będzie prędkość do 160 km/h.
Szybsze podróże w regionie
Po zakończeniu modernizacji odcinka Giżycko – Korsze możliwe będzie pokonanie trasy Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn w czasie poniżej 2 godzin, czyli około 50 minut szybciej niż przed rozpoczęciem inwestycji.
Finansowanie całej inwestycji na linii kolejowej nr 38 opiera się na kilku kluczowych źródłach. Modernizacja odcinka Ełk – Giżycko, o wartości 658 mln zł netto, realizowana jest przy wsparciu funduszy unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Z kolei przebudowa fragmentu Giżycko – Korsze, wyceniona na 876 mln zł netto, współfinansowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy, co umożliwia m.in. przyspieszenie prac i realizację projektu z wyprzedzeniem harmonogramu.
Istotnym elementem całej modernizacji jest również budowa pięciu podstacji trakcyjnych, niezbędnych do zasilania nowej sieci elektrycznej. Zadanie to, warte 233 mln zł netto, ma zostać zakończone do III kwartału 2026 roku, domykając całość inwestycji i umożliwiając pełne wykorzystanie potencjału zelektryfikowanej linii.
Nowoczesna kolej na Mazurach
Modernizacja linii nr 38 zwiększyła dostępność transportową regionu i ograniczyła oddziaływanie kolei na środowisko, a elektryfikacja oraz podniesienie parametrów technicznych pozwoliły na znaczące skrócenie podróży. Po pełnym zakończeniu prac linia stanie się jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych północno-wschodniej Polski.
#KolejNaMazury #PLK #Linia38 #ModernizacjaKolei #FunduszeUE #KPO #Mazury #Ełk #Giżycko #Korsze #Olsztyn
źródło: Polskie Linie Kolejowe


















