Uczniowie Szkoły Podstawowej w Skarżynie (gmina Biała Piska) podsumowali projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów”.
W ramach projektu spędzili cudowne dwa tygodnie w słonecznej Grecji, a w ramach dzielenia się swoimi wrażeniami z innymi, opowiedzieli to wszystko na nowo zaproszonym na galę gościom. Piękne wspomnienia ożyły. Ponownie można było przenieść się do słonecznej Gracji.
Moc była w nich!
POWER – tak nazywał się wyjazd w ramach Erasmusa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Podlaskiej Brygady Kawalerii w Skarżynie. I ta siła w nich była, ożywiona klimatem Grecji, jej antycznej historii i kultury.
– To były dla uczniów rzeczywiście niezwykłe tygodnie – mówi Beata Sokołowska, burmistrz Białej Piskiej. – Nauka przeplatała się ze zwiedzaniem, poznawaniem tradycji i kultury Greków. Wyjazd wzmocnił ich kompetencje z matematyki, nauk przyrodniczych i języków obcych. To był pierwszy tego typu wyjazd edukacyjny realizowany przez szkołę. Podczas niego nawiązały się też grecko – polskie przyjaźnie, które są kultywowane i trwają do dzisiaj.
Pobyt w Grecji był możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój.” Pokryło ono wszystkie koszty wyprawy.
– Serdecznie dziękuję pani senator Małgorzacie Kopiczko za wsparcie w tej sprawie, a pani Kamili Piaseckiej, dyrektor szkoły, za chęć przystąpienia do realizacji projektu – dodaje Beata Sokołowska.
– To bardzo ważne wydarzenie dla całej społeczności szkolnej – mówi Małgorzata Kopiczko. – To szansa na poznanie historii, tradycji, kultury greckiej, wymianę międzypokoleniową, doskonalenie swoich umiejętności językowych. Wiem, że uczniowie ze szkoły w Skarżynie zapoznali kolegów z Grecji ze swoją własną historia, tradycją i kultura. To jest również bardzo ważne w tym programie – promocja własnego kraju i regionu. Gratuluję młodzieży zdobycia certyfikatów i życzę dalszych sukcesów w ich edukacyjnej drodze na Olimp.
Logiczne myślenie oraz argumentacja
Program „Matematyka – kluczem na świat” jest to projekt, którego główny cel stanowi kształcenie kompetencji matematycznych, nauk przyrodniczych oraz umiejętności w zakresie wielojęzyczności. Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Podlaskiej Brygady Kawalerii w Skarżynie podczas 12-dniowej mobilności mogli kształcić i rozwijać swoje zdolności w szkole greckiej IEK LYDIA SCHOOL w miejscowości Katerini, która jest partnerem przedsięwzięcia. Co robili uczniowie?
– Cel projektu to rozwijanie zdolności, zainteresowań, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów – opowiadają sami uczniowie SP w Skarżynie oraz ich opiekunowie. – Realizowaliśmy zajęcia z zakresu znajomości języka, kultury i geografii państwa greckiego. Kształciliśmy i utrwalaliśmy umiejętności matematyczne w zakresie logicznego myślenia, rozumowania i argumentacji, wyobraźni przestrzennej, rachunków pamięciowych. Większość zajęć odbywała się w języku angielskim.
Poczuli się jak greccy bogowie
Uczniowie ze Skarżyna zwiedzili Saloniki, drugie co do wielkości miasto greckie, położone nad Zatoką Salonicką. Byli też w Meteorach, na masywie skał z piaskowca i zlepieńca, w okolicy miasta Kalambaka oraz na Wyspie Skiatos w zachodniej części morza Egejskiego.
– Dzięki pani Senator Małgorzacie Kopiczko oraz Beacie Sokołowskiej, burmistrz Białej Piskiej, mogliśmy choć przez chwilę poczuć się jak greccy bogowie i rozkoszować się pięknem Masywu Olimp – cieszy się Kamila Piasecka, dyrektor SP w Skarżynie.
– Wspaniała prezentacja uczniów i ich opiekunów, jestem pod wrażeniem – mówiła na gali w skarżyńskiej szkole Małgorzata Kopiczko. – Ta prezentacja podsumowuje niejako program Erasmus. Wskazuje na jego mocne strony i korzyści, które daje uczniom oraz nauczycielom.
To nie jedyna mazurska szkoła, która mogła korzystać z dobrodziejstw Erasmusa.
– Dla mnie szkoła jest bardzo bliska – dodaje Małgorzata Kopiczko. – Cieszę się, że jako członek Rady Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji mogę wspierać te wyjazdy. Tylko w miesiącach wrzesień-październik z naszego regionu, z ośmiu mazurskich powiatów 21 szkół uczestniczyło w takich edukacyjnych eskapadach. Młodzież podczas nich może doskonalić swoje umiejętności językowe, społeczne i cyfrowe. Wiele osób nadal utrzymuje kontakty ze swoimi kolegami i koleżankami z Grecji, kontakty nawiązane właśnie podczas Erasmusa. Ważne jest, żebyśmy mieli te doświadczenia pobytu w innym kraju, żebyśmy mogli poznać jego język, tradycję, kulturę i historię. Ważne też, że można zaznajomić kolegów ze swoją tradycją, z której możemy być dumni.
A gdzie kolejne wyjazdy? Uczniowie już snują plany.