Mieszkańcy budynku przy ul. Orzeszkowej 9, który jest w zasobach mienia komunalnego, chcieli wykupić swoje lokale, gdyż, jak twierdzą, taka była umowa. Ratusz nie pozostawia im złudzeń – to jest obiekt wyłączony ze sprzedaży.
Do redakcji „Echo Ełku” zgłosili się mieszkańcy budynku przy ulicy Orzeszkowej 9. Twierdzą, że zgodnie z ustaleniami pomiędzy nimi a ratuszem (ustaleniami ustnymi) powinni mieć teraz możliwość wykupu użytkowanych mieszkań na własność. Pytają, czy coś się w tej sprawie zmieniło, czy ustalenia są wiążące, czy już nie? Jeśli nie, to chcą również wiedzieć, dlaczego nie. Jeśli tak, to kiedy będą mogli wykupić te mieszkania? Zadaliśmy te pytania urzędnikom z ełckiego magistratu.
– Odpowiadając na pytanie dotyczące sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców budynku przy ul. Orzeszkowej 9 wyjaśniam, że obiekt ten znajduje się w wykazie budynków wyłączonych ze sprzedaży – mówi Marta Herbszt, naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta w Ełku. – Wynika to z faktu, że jest to budynek nowo wybudowany, oddany do użytkowania w 2007 roku. Decyzja o niesprzedawaniu lokali mieszkalnych w tego typu obiektach wynika przede wszystkich z gospodarności, gdyż samorząd wydatkował środki z budżetu na jego budowę i nieracjonalnym byłaby sprzedaż lokali z ulgą, za 10% ich wartości. Każdy zrealizowany przez nasz samorząd budynek mieszkalny podlega tym zasadom i zostaje wyłączony ze sprzedaży. Najemcy lokali znajdujących się w przedmiotowych budynkach są informowani o takim stanie rzeczy i braku możliwości wykupu lokali (ostatnie pismo w sprawie tego budynku skierowane zostało do najemcy w maju 2020 roku). Budynek Orzeszkowej 9 stanowi wyłączną własność samorządu, co także przemawia za utrzymaniem takiego stanu władania. Budynek przy ul. Orzeszkowej 11 nadal pozostaje budynkiem wyłączonym ze sprzedaży i w najbliższym czasie nie jest planowane jego włączenie do sprzedaży z powodów o których mowa powyżej. Kryteria ubiegania się o najem lokali z mieszkaniowego zasobu miasta Ełku określają przepisy, zgodnie z którymi lokale wynajmuje się osobom o niskich dochodach, niemającym zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych, mającym trudne warunki mieszkaniowe i które nie mają tytułu prawnego do lokalu, ale też osobom, którym sąd w wyroku nakazującym opróżnienie lokalu orzekł o uprawnieniu do najmu socjalnego lokalu. W świetle art. 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy, stąd uszczuplanie zasobu poprzez całkowitą i nieprzemyślaną sprzedaż wszystkich lokali jest nieuzasadnione, a zbycie wynajmowanych lokali odbywać się powinno z uwzględnieniem racjonalnej gospodarki zasobem gminnym.