Odcinek drogi S61 od Ostrowi do Śniadowa otwarty. Do ukończenia Via Baltica pozostała jeszcze obwodnica Łomży. GDKiA zapewnia, że powstanie w połowie 2025 roku. Dzięki temu z Ełku do Warszawy dojedziemy autem szybko i komfortowo.
– Droga ekspresowa S61 ma już ponad 200 z docelowych 220 kilometrów – czytamy na stronie białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Oddaliśmy do ruchu przedostatni odcinek od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Tym samym w budowie całej S61 została już tylko 13-kilometrowa obwodnica Łomży, której przejezdność po jednej jezdni osiągniemy w połowie przyszłego roku.
Oddany dziś do ruchu odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma około 19,5 km długości. Umowa na jego realizację w formule Projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś) z dwoma węzłami – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na „esce” powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica (liczony od Warszawy do Budziska). Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.
Historia budowy S61:
- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia) oddana do użytku. Długość: 6,5 km; druga jezdnia oddana wraz z odc. S61 Kolno – Stawiski – 9 sierpnia 2021 r.;
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61;
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia) oddana do ruchu. Długość 8 km. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.;
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk (S61 dwie jezdnie) oddana do ruchu. Długość 12,8 km;
- 14 lipca 2021 roku – odcinek S61 Śniadowo – węzeł Łomża Południe (dwie jezdnie) oddany do użytku. Długość 17 km;
- 9 sierpnia 2021 roku – 2 odcinki S61 Kolno – Stawiski (16,4 km) i Stawiski – Szczuczyn (18 km), dwie jezdnie – udostępnione kierowcom;
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek S61 Wysokie – Raczki (20,17 km), dwie jezdnie – oddany do użytku;
- 13 września 2022 roku – odcinek S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,25 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu;
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek S61 Suwałki – Budzisko (24 km), dwie jezdnie – oddany do ruchu;
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7.16 km) dwie jezdnie, oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód;
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek S61 Ełk Południe – węzeł Wysokie (19,5 km) dwie jezdnie, oddany do użytku;
- 13 października 2023 roku – odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ – Śniadowo (19,5 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu.
źródło: GDKiA