Robotyka, matematyka, automatyka, programowanie, a obok tego zajęcia kulinarne i warsztaty tkackie – wachlarz zajęć w ramach rządowego projektu Laboratoria Przyszłości realizowanego w naszym regionie jest bardzo urozmaicony.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ich wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
– Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka) – mówi senator Małgorzata Kopiczko. – W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Jak program wygląda w praktyce?
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Sorkwitach w powiecie mrągowskim finansowe wsparcie otrzymane w ramach programu Laboratoria Przyszłości przeznaczyła na zakup sprzętu, nie tylko do pracowni komputerowych, ale także pomocy dydaktycznych służących rozwijaniu podstawowych umiejętności dzieci oraz młodzieży.
– Otrzymaliśmy z tego programu 60 tys. zł – mówi Hanna Fereniec, dyrektor SP w Sorkwitach. – Za te pieniądze kupiliśmy m.in.: drukarkę 3D do pakietu Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D, laptop Acer Chromebook, edukacyjne zestawy klocków lego, zestaw Photon Robotyka i Sztuczna Inteligencja, aparat fotograficzny Sony ZV-1 do videoblogow. Sprzęt przyczynił się już do unowocześnienia bazy szkolnej i jest wykorzystywany do prowadzenia zajęć edukacyjnych nie tylko obowiązkowych, ale także dodatkowych, wynikających z chęci rozwijania pasji i zainteresowań naszych uczniów. Będą one mogły być prowadzone przy użyciu najnowszych technologii.
Co zyskają uczniowie?
– Umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych oraz rozwiązywania złożonych i rzeczywistych problemów, w sposób atrakcyjny, gwarantujący im sukces w dorosłym życiu, a przecież na tym nam najbardziej zależy – dodaje Hanna Fereniec.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi w ramach projektu Laboratoria Przyszłości otrzymała 168 tys. zł, natomiast Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Mikołaja Kopernika w Gołdapi – 123 900 zł.
– To świetny projekt w ramach którego na lekcjach i po nich uczniowie poznają nowy sprzęt, eksperymentują z klockami lego i zdobywają nowe umiejętności – mówi Sylwia Izabela Ostrowska, dyrektor SP nr 1 w Gołdapi. – Powstały już pierwsze twórcze i zaprogramowane konstrukcje z klocków. Testowanie ich działania, odkrywanie możliwości wprowadzania zmian i przynosi wiele satysfakcji. Może się też wydawać, że sztuka tkactwa odeszła już w niepamięć i mało kto wie, jak zabrać się za ten temat. Jednak w naszej szkole młodzi rzemieślnicy z wielkim zaangażowaniem mają możliwość rozwijania nowych pasji. Przeplatanie wełny między osnową w świecie wielu bodźców to przestrzeń, w której można znaleźć ukojenie i głęboki oddech. To dopiero początek nowych umiejętności. Czeka nas jeszcze nauka kompetencji audio-wizualnych, doskonalenie umiejętności technicznych związanych z prowadzeniem vlogów, wywiadów i wideorozmów, praca z lutownicą, nauka szycia na maszynie, programowanie robotów edukacyjnych photon, obsługa drukarki 3D i wiele innych!
Szkoła Podstawowa im. Karola Wojtyły w Pieckach w powiecie mrągowskim otrzymała 123 600 zł na projekt Laboratoria Przyszłości, w ramach których odbywają się m.in. zajęcia kulinarne oraz z robotyki.
– Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym – podsumowuje senator Małgorzata Kopiczko. – Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. Cieszę się, że nie brakuje tutaj miejsca również dla tradycyjnych umiejętności, jak sztuka kulinarna czy też tkactwo, w których również można być kreatywnym i zdobywać potrzebne w życiu umiejętności. Wszystko to składa się na bogaty wachlarz, z którego korzystają uczniowie oraz nauczyciele.
Program realizowany jest na podstawie Uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury – „Laboratoria przyszłości”.










