Grecja to kierunek, jaki w tym roku obrali uczniowie z Gołdapi w ramach wyjazdów z projektu Erasmus.
Niesamowita przygoda, moc wrażeń i doświadczeń, okazja do wypoczynku i poznania bogatej kultury i tradycji. – Chłonęliśmy Grecję wszystkimi zmysłami – podkreślają uczniowie.
– Cieszę się, że mogłam przyczynić się do wyjazdu uczniów ze szkół z naszego regionu do Grecji i Włoch w ramach projektu Erasmus – mówi senator Małgorzata Kopiczko, która zasiada w Radzie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, realizatora projektu Erasmus w naszym kraju.
Dedal, Ikar, Orfeusz i Eurydyka
Ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Gołdapi do Grecji pojechało 61 uczniów.
– Poznawaliśmy kulturę, tradycję, historię, architekturę Grecji, oswajaliśmy się z językiem greckim – piszą uczniowie w podsumowaniu projektu. – Tworzyliśmy gry w Scratchu oraz quizy w Kahoocie komunikując się w języku angielskim. Poznawaliśmy przyrodę basenu Morza Śródziemnego, na każdym kroku szukaliśmy nieznanych nam okazów fauny i flory. Przełożyliśmy mity na język angielski, stworzyliśmy scenografie i kostiumy, aby w finale, u stóp Olimpu, przedstawić mityczne historie Dedala i Ikara oraz Orfeusza i Eurydyki. Chłonęliśmy Grecję wszystkimi zmysłami. Zapierające dech w piersiach widoki, zapachy, kolory i smak greckich potraw to była nasza codzienna uczta. Nasze zajęcia projektowe w Szkole Platon i Szkole Podstawowej nr 1 w Katerini przekształcały się czasami w festiwal tańca, śpiewu, radości, przyjaźni, a także patriotyzmu i ciekawości innych kultur. Obie narodowości z dumą promowały swoje tańce narodowe. Krótki instruktaż i ruszyły grecko – polskie pary w polonezie. My oczywiście zatańczyliśmy Sirtaki, czyli zorbę. I jeszcze krótka prezentacja polskich pieśni ludowych w szkolnej auli. Radość, integracja, patriotyzm, prawdziwe święto kultur!
Uczniowie zwiedzili Litochoro, Stary Pantalejmon i Platamonas z ruinami średniowiecznego zamku, byli na wyspie Skiathos, znanej z filmu Mamma Mia. Widzieli Meteory, jedną z najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie. Poznawali proces powstawania oliwy z oliwek i sera feta. Żyliśmy zgodnie z grecką filozofią „siga-siga”. Chodzi w niej o to, aby znaleźć szczęście. Dla Greków ważne są rzeczy doczesne, ale też rodzina.
– Przygoda życia, tak można określić ten niezwykły czas – tak podsumowują swój wyjazd.
– Pani Senator Małgorzata Kopiczko wspiera nas zawsze w różnego rodzaju działaniach – mówi Leszek Retel, dyrektor SP nr 3 w Gołdapi. – To, że jeździmy do Grecji czy na Węgry to w ogromnej mierze jej zasługa. Jako nauczycielka i dyrektor szkoły zna problemy edukacji i potrafi pomóc w ich rozwiązaniu. Chciałbym podziękować, że nas wspiera i pomaga. Jeśli chodzi o przyszły rok, to już podpisaliśmy umowę na wyjazd z Erasmusa, uczniowie pojadą, to jest już pewne. Mamy piękną, nowoczesną pracownię garncarską i uczniowie zrobili w niej aniołka, gdyż Pani Senator jest takim naszym aniołkiem.
Sirtaki i Google Trends
Do Grecji pojechali również uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Mikołaja Kopernika w Gołdapi oraz z Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Gołdapi. Teraz był czas na podsumowania, odbiór dyplomów i prezentację przeżytych doświadczeń.
– Udaliśmy się wraz z opiekunami do Grecji, do miasteczka Platamonas – podsumowują gołdapscy licealiści. – Widzieliśmy Palaios Panteleimonas, czyli starą wioskę pasterską położoną w sercu Riwiery Olimpijskiej, malownicze miasteczko Litochoro, Wąwóz Enipeas i znajdujące się tam Wodospady Zeusa i Wanny Afrodyty, klasztor Trójcy Świętej, czyli średniowieczny monastyr w greckich Meteorach.
Licealiści odwiedzili również szkołę partnerską projektu – IV Liceum w Katerini. Uczestniczyli w grze miejskiej, w starej wiosce Egani, uczyli się tradycyjnego greckiego tańca ludowego sirtaki, z którego wywodzi się słynna zorba. Wykorzystywali statystykę matematyczną używając Google Trends, trygonometrię, wykonali domino matematyczne, przygotowali matematyczne puzzle, utrwalając tym samym wiadomości dotyczące funkcji.
– Też miałam okazję być swego czasu w Platamonas i byłam pod wrażeniem tego miasteczka i tej okolicy – mówi Małgorzata Kopiczko. – Mam nadzieję, że dla wszystkich uczniów, którzy tam byli te obrazy pozostaną na zawsze w ich pamięci i że „zarazili” się niejako Grecją, jej wspaniałą historią, kulturą, kuchnią i tradycją oraz spontanicznością i otwartością Greków. To kontakt z młodzieżą z innego kraju, szlifowanie języka angielskiego, w którym odbywa się komunikacja. Jestem członkiem Rady Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która zajmujące się i zatwierdza te wszystkie projekty wymiany międzynarodowej. Jako pedagog wiem, że ma to wielkie znaczenie dla młodzieży, która nie musi mieć kompleksów w stosunku do rówieśników z innych krajów, bo też mamy wspaniałą historię i tradycję, które przekazujemy podczas takich wyjazdów.
– Wspaniałe doświadczenie, które zapamiętam na całe życie – powiedziała jedna z uczestniczek wyjazdu młodzieży z gołdapskiego LO w ramach Erasmusa.
Erasmus+ to unijny program, którego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Program będzie miał kluczowe znaczenie dla planowanego do 2025 r. utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, który ma umożliwić osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.