
Krótki opis projektu
Głównym celem projektu jest wdrożenie modelu biznesowego oraz dostarczenie nowoczesnego oprogramowania wraz z innowacyjnym urządzeniem odczytowym, które realizują sumaryczne bilansowanie energii w trybie ciągłym, na bieżąco, z wykorzystaniem zdalnego odczytu pomiarów energii elektrycznej. Docelowym produktem będzie pierwszy system na rynku do bilansowania energii w czasie rzeczywistym, na poziomie pojedynczych minut, który wykorzystuje istniejącą infrastrukturę energetyczną, zapewniając wykonanie bilansu – dopasowanie wytwórców i odbiorców energii, zakładając jak najdokładniejsze dostosowanie popytu i podaży energii, bardziej efektywne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz zasobników energii, dokładniejsze bilansowanie mocy, a także ciągłe monitorowanie generowanej i pobieranej mocy.
Planowane zadania: Do podstawowych zadań należy wykonanie wszystkich zaplanowanych modułów systemu zgodnie z przyjętym harmonogramem oraz realizacja jego sprzedaży, a także wykonywanie audytów i analiz energetycznych. Konsekwentne realizowanie celów sprzedażowych ma zapewnić stabilny wzrost i możliwość planowania wydatków. Zgodnie z przyjętą metodologią Lean Startup produkt jest wdrażany już na etapie MVP (ang. Minimum Viable Product, produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności) i nieustannie ulepszany o nowe funkcje oraz dopasowywany do potrzeb klienta.
Zasoby: Kluczowa jest wiedza, jaką dysponują członkowie zespołu. Autorskie urządzenie odczytowe, metody obliczeniowe, wiedza na temat rynku energetycznego oraz na temat architektury aplikacji. Kluczowymi zasobami w projekcie są osoby o odpowiednich kompetencjach, bez których powodzenie projektu nie byłoby możliwe. Doświadczenie zdobyte przez poszczególnych członków zespołu jest nieocenione i stanowi fundament wypracowania dobrej jakości produktu.
Miejsce realizacji projektu to Suwałki (Park Naukowo- Technologiczny Polska- Wschód), a sprzedaż produktów oraz usług obejmuje rynek krajowy i zagraniczny.
Cel projektu
Głównym celem projektu jest wdrożenie modelu biznesowego oraz dostarczenie innowacyjnego systemu klaster24 wraz z autorskim urządzeniem odczytowym, których przeznaczeniem jest bilansowanie energii w trybie ciągłym z wielu punktów poboru energii jednocześnie w takich strukturach jak klastry energii, spółdzielnie energetyczne, lokalni operatorzy systemów elektroenergetycznych.
Innowacyjność rozwiązania zawarta jest w wykonaniu bilansu – dopasowaniu wytwórców i odbiorców energii, zakładając jak najdokładniejsze dostosowanie popytu i podaży energii, wykonywanym na poziomie pojedynczych minut oraz w autorskim urządzeniu odczytowym, które bazuje na istniejącej infrastrukturze energetycznej. Na rynku nie ma obecnie oprogramowania do bilansowania energii, potwierdza to wykonana opinia o innowacyjności wykonana przez Politechnikę Gdańską. Zgodnie z przyjętą metodologią Lean Startup już w trakcie inkubacji wykonano wdrożenia pilotażowe MVP, a system nieustannie ulepszany jest o nowe funkcje.
Opis innowacyjnego produktu
Produkt odpowiada na kluczową potrzebę klastrów energetycznych tj. bilansowanie popytu i podaży energii elektrycznej wewnątrz klastra energii. Potrzeba ta jest również zauważalna u spółdzielni energetycznych oraz lokalnych operatorów systemów dystrybucji oraz wszelkich struktur łączących wytwórców i odbiorców energii, w których realizowane jest bilansowanie energii.
Produkt charakteryzuje się nowością w skali rynku energetycznego w kontekście następujących cech i funkcji:
1) bilansowanie rozumiane jako równoważenie popytu i podaży energii elektrycznej, dopasowanie wytwórców i odbiorców energii, realizowane na poziomie pojedynczych minut w czasie rzeczywistym, z wielu punktów poboru energii jednocześnie,
2) bilansowanie realizowane na podstawie wykonanych pomiarów (odczytów), a nie prognoz,
3) bilansowanie realizowane z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury energetycznej, czyli elektronicznych liczników energii jakie obecnie są dostępne na rynku, bez potrzeby wymiany ich na nowe, urządzenie odczytowe jest kompatybilne ze wszystkimi typami elektronicznych liczników energii elektrycznej w Polsce (przetestowane na: Elster, Elgama, Pozyton, Landis Gyr, Apator, ISKRA, Itron), odczytuje licznik energii poprzez złącze optyczne w protokole IEC 62056-21:2002 (dawna IEC 1107) oraz DLMS, co stanowi nieinwazyjny odczyt licznika energii, bez konieczności zrywania jakichkolwiek plomb danego Operatora Systemu Dystrybucji,
4) urządzenie odczytowe wykonuje pełny odczyt danych historycznych zawartych w pamięci licznika energii, profil energetyczny jest odczytywany natychmiastowo maksymalnie do 2 lat wstecz.
Obecnie nie ma na rynku produktu mającego powyższe cechy oraz funkcje. Dostępne produkty na rynku wykonują bilansowanie na podstawie prognoz, a nie rzeczywistych pomiarów, z reguły są to okresy miesięczne, a nie pojedyncze minuty. Obecne systemy do monitorowania energii nie zawierają bilansowania, a jedynie odczyty na bieżąco, bez danych historycznych, zazwyczaj również wymagają wymiany liczników na nowe.
Innowacyjność w skali międzynarodowej prezentowanego pomysłu potwierdza wykonana opinia o innowacyjności przez Politechnikę Gdańską.
System umożliwia ograniczenie kosztów obsługi, poprzez brak konieczności wykonywania fizycznych odczytów przez pracownika (zdalne odczyty), a przede wszystkim realizuje bilansowanie/równoważenie lokalnej podaży i popytu energii elektrycznej oraz efektywniejsze (oparte na rzeczywistym zużyciu oraz zapotrzebowaniu na energię elektryczną w danym momencie) dobieranie uczestników klastra, które powinno być przeprowadzone w sposób optymalny z uwagi na kryterium dopasowania profilowego zapotrzebowania na energię i możliwości jego pokrycia przez generację w klastrze, czyli odpowiednie bilansowanie energii w klastrze.
Lista korzyści:
– konieczność – produkt jest niezbędnym narzędziem do funkcjonowania klastra energetycznego, umożliwia wykonywanie bilansu uczestników klastra przez koordynatora klastra energii.
– oszczędność, korzyść ekonomiczna – produkt umożliwia optymalizację kosztów, jest też tańszą alternatywą do typowych inteligentnych czytników.
– system umożliwia wykonanie rozliczeń pomiędzy wytwórcami i odbiorcami energii na podstawie rzeczywistych danych, a nie prognoz.
– system wspomaga zarządzanie mocą i energią w mikrosieciach energetycznych dzięki podłączeniu do niego urządzeń pomiarowych, co pozwala:
– zmniejszyć całkowite zapotrzebowanie na moc przez ograniczenie jej strat w elementach sieci
– zmniejszyć poziom dobowych szczytów poboru mocy
– dostosować pobór mocy do możliwości jej dostawy ze źródeł znajdujących się w mikrosieci oraz do opłat za pobieraną moc i energię elektryczną ustalanych przez OSD
– zapewnić odpowiedni stopień opomiarowania sieci oraz zarządzania mocą i energią.
Ważna cechą systemu jest jego kompatybilność z większością elektronicznych liczników energii elektrycznej. Odczyt realizowany jest w protokole IEC, który stanowi standard ogólnoświatowy, a tacy producenci liczników jak Elster, Elgama, Pozyton, Landis Gyr, Apator, ISKRA, Itron sprzedają swoje produkty za granicę. Oznacza to, że w większości krajów są takie same liczniki jak Polsce i przedstawiony system klaster24 do bilansowania energii będzie działał również za granicą. Dowodzą tego pozytywne testy odczytu na licznikach w Polsce.
Dołączona do raportu z inkubacji, opinia o innowacyjności potwierdza innowacyjność rozwiązania na poziomie międzynarodowym. Opinia o innowacyjności została wykonana przez niezależną jednostkę naukową: Politechnikę Gdańską, przez dr inż. Marka Chodkiewicza Katedra Mechaniki i Mechatroniki, potwierdzona przez prof. dr hab. inż. Edmunda Witbrott, kierownika Zespołu Mechaniki i Wytrzymałości Materiałów.
W opinii o innowacyjności zawarto przegląd literatury fachowej, uwzględniający bazy wiedzy na temat prezentowanego rozwiązania, załączono w niej bibliografię źródeł artykułów naukowych, będących podstawą do udzielenia opinii o innowacyjności. Opisane zostały rozwiązania konkurencyjne m.in.:
1. Amerykański patent: System i metoda dostarczania informacji o systemie dystrybucji mocy dotyczy systemów i sposobów zarządzania systemami przesyłu i dystrybucji energii, a w szczególności systemów i sposobów dostarczania i przetwarzania informacji o systemie dystrybucji linii elektroenergetycznej. (United States Patent No.: US 8,290,727 B2. System and method for providing power distribution system information, 2012)
2. Ogólnie dostępne są systemy do monitorowania sieciami energetycznymi, zbierania pomiarów, jednak nie ma w nich ujętego bilansowania energii. (np. Word Patent No.: WO 2012/035433 A2.System and method for power grid management, 2012)
3. Głównie stosowanymi metodami dopasowania odbiorców i wytwórców energii są systemy, które prognozują zapotrzebowanie na energię – są jednak obarczone błędami prognozy i nie zawsze trafnie przewidują zapotrzebowanie na energię. (m.in. Dincer I.; Comprehensive Energy Systems, vol. 1. Energy Fundamentals. Elsevier 2018; Lawton P.; Balancing the energy network. Ingenia online. Issue 53, Cecember 2012. Dostępne on-line: https://www.ingenia.org.uk/Ingenia/Articles/e6d3c924-241a-49cb-9352-a105f267c80d [20.09.2019 r.] )
4. Zgodnie z informacjami zawartymi w opinii o innowacyjności: jedną ze stosowanych metod jest metoda równoważenia obciążenia fazowego oparta na „Instrukcji dotyczącej zmniejszenia technologicznego zużycia energii podczas przesyłu w sieciach energetycznych systemów energetycznych Rosji” (Chembe D. K.; Reduction of Power Losses Using Phase Load Balancing Method in Power Networks. Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science Vol I 2009)
Przytoczone przykłady metod bilansowania energii pochodzą z ostatnich lat. Żadna z opisanych metod nie wykorzystuje bilansowania energii w czasie rzeczywistym na podstawie pomiarów wykonanych z istniejących liczników energii elektrycznej. Obecnie nie ma na rynku rozwiązania tożsamego z prezentowanym produktem. W Polsce klastry energetyczne powstają od ponad roku. Jest to więc nowy rynek, w którym zaproponowany system jest całkowicie unikatowy. Proponowany system klaster24 do bilansowania energii na poziomie pojedynczych minut, który wykorzystuje istniejącą infrastrukturę energetyczną, zapewniając wykonanie bilansu, jest systemem innowacyjnym w skali międzynarodowej.
Model biznesowy. Propozycja wartości.
Brak dedykowanych rozwiązań dla klastrów energii oraz potencjał rynkowy. Szacowany wzrost rynku klastrów energetycznych (Ministerstwo Energii szacuje się, że do 2030 roku, 30% rynku energii skupiona będzie w klastrach https://www.gov.pl/attachment/a68435c5-b7dc-4b75-9120-652213cdf0a4 [24.09.2019 r.]). Klastry mają potencjał, aby zostać siłą napędową zmian, zwłaszcza w zakresie szybszego rozwoju nowoczesnych technologii jak smart grid, smart metering, magazyny energii, elektromobilność. Jednym z podstawowych obowiązków Koordynatora Klastra Energii jest bilansowanie odchyleń pomiędzy zaplanowaną (prognozowaną) wyprodukowaną energią, a pobraną z sieci. W zależności od posiadanych narzędzi (systemy IT Wymiany Informacji o Rynku Energii – WIRE) oraz umiejętności, może realizować to z większą lub mniejszą skutecznością. Cytując ministra A. Piotrowskiego, który był niewątpliwie jednym z aktywnych promotorów koncepcji klastrów energii: „Podstawowym celem tej inicjatywy było wykorzystanie potencjału dla lokalnych możliwości bilansowania produkcji i konsumpcji energii, ponieważ małe lokalne źródła o różnych charakterystykach mogą się uzupełniać i w znacznej mierze odpowiadać na to zapotrzebowanie”.
System klaster24 odpowiada więc na kluczową potrzebę klastrów energetycznych tj. bilansowanie popytu i podaży energii elektrycznej wewnątrz klastra energii. Potrzeba ta jest również zauważalna u spółdzielni energetycznych oraz lokalnych operatorów systemów dystrybucji oraz wszelkich struktur łączących wytwórców i odbiorców energii, w których realizowane jest bilansowanie energii.
Propozycja wartości:
Dokładność:
Bardzo dokładne bilansowanie na poziomie pojedynczych minut. Dopasowanie profili energetycznych wytwórców i odbiorców energii elektrycznej wewnątrz takich struktur jak klastry energetyczne, spółdzielnie energetyczne, lokalni operatorzy systemów elektroenergetycznych.
Oszczędność:
Realna oszczędność jaką odbiorcy końcowi mogą uzyskać dzięki wdrożeniu systemu klaster24.
Jakość:
Dostarczanie rozwiązań na najwyższym poziomie, tworzonych zgodnie z najnowszymi trendami w sposobie tworzenia oprogramowania, które charakteryzuje się niezawodnością.
Wiarygodność:
Budowana zupełnie od początku, mająca przekonać Klientów do skorzystania z produktów firmy Konsoft.
Precyzyjność:
Dostarczanie oprogramowania, które będzie wykonywało bilans energetyczny wielu punktów poboru energii w czasie rzeczywistym według ściśle określonych parametrów, zdefiniowanych przez Klienta. Możliwość ustalenia i skonfigurowania częstotliwości odczytów, jak również odczytywanych parametrów energetycznych.
Elastyczność:
Oprogramowanie klaster24 daje możliwość dostosowania aplikacji do dowolnego Klienta, zgodnie z jego potrzebami. Możliwa jest zmiana języka aplikacji oraz konfiguracja systemu zgodnie z zasadami polityki energetycznej obowiązującej w danym kraju.
Indywidualność:
Każdy z Klientów dostaje rozwiązanie dopasowane do jego potrzeb. Wybór odpowiedniej wersji systemu, zawierający implementację niezbędnych modułów dla danego przedsiębiorstwa. Indywidualność również rozpatrywana jako wykonanie audytu energetycznego/ analizy energetycznej indywidualnie dla potrzeb danego podmiotu. Tworzone rekomendacje są dedykowane konkretnie dla danego Klienta, obejmują diagnostykę sieci energetycznej i jej elementów indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
Wsparcie:
Korzystając z systemu klaster24 Klient zawsze może liczyć na wsparcie techniczne zespołu Konsoft. Klient będzie miał zapewnione wsparcie techniczne, które wyeliminuje wszelkiego rodzaju błędy, jakie pojawią się podczas użytkowania systemu. Dodatkowo w planach Spółki Konsoft są również działania z zakresu uświadamiania Klienta jak ważne są oszczędności energii i jakie działania może on podjąć w celu ich uzyskania.
Kluczowe korzyści marki:
1) Korzyści funkcjonalne:
– obniżenie kosztów zużycia energii w okresach miesięcznych oraz rocznych,
– obniżenie kosztów dystrybucji energii w okresach miesięcznych oraz rocznych,
– minimalizacja bądź eliminacja strat wprowadzanych do sieci elektrycznej,
– zmniejszenie poziomu dobowych szczytów poboru mocy
– dostosowanie poboru mocy do możliwości jej dostawy ze źródeł znajdujących się w mikrosieci oraz do opłat za pobieraną moc i energię elektryczną ustalanych przez OSD
– zmniejszenie całkowitego zapotrzebowania na moc przez ograniczenie jej strat w elementach sieci
– zapewnienie odpowiedniego stopnia opomiarowania sieci oraz zarządzania mocą i energią
– bardzo wysoka jakość produktu/oprogramowania,
– dopasowanie do indywidualnych potrzeb każdego Klienta,
– bardzo dokładne bilansowanie energii, na poziomie pojedynczych minut,
– zwiększenie wydajności przy minimalizacji wydatków,
– niezawodność i skalowalność rozwiązania.
2) Korzyści emocjonalne:
– zwiększenie świadomości Klientów w zakresie zużycia energii elektrycznej,
– wpisanie się w trend dbania o środowisko naturalne, promowanie zielonej gospodarki.
Segment klientów :
Docelowo wyróżniono dwa segmenty Klientów. Podział wykonany został w oparciu o odmienną sprzedaż usług do każdego z segmentów Klientów.
I segment stanowią Klienci, którzy posiadają wiele punktów poboru energii, oferowany dla nich produkt to indywidualne wdrożenie systemu klaster24 – dostosowanego do potrzeb poszczególnych odbiorców. Zakładamy tu klientów, którzy posiadają co najmniej kilkadziesiąt punktów poboru energii.
II segment klientów stanowią struktury w ramach, których skupionych jest stosunkowo niewiele punktów poboru energii od kilku do kilkunastu. Dla tego segmentu Klientów oferowany jest system klaster24 w modelu SaaS (ang. Software as a service, oprogramowanie jako usługa), płatny miesięczny abonament za dostęp do systemu klaster24.
I segment Klientów:
1) Klastry energetyczne – ok. 200 w Polsce
W 2018 roku Ministerstwo Energii przyznało 66 klastrom Certyfikat Pilotażowego Klastra Energii, na zgłoszonych 199 wniosków. Klaster jako nowy podmiot na rynku energii sklasyfikowany został zgodnie z art. 2 pkt 15a Ustawy o OZE. Klaster energii jest porozumieniem cywilnoprawnym, dotyczącym wytwarzania i równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z odnawialnych źródeł energii lub z innych źródeł lub paliw, w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV, a członkami klastra energii mogą być osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki naukowe, instytuty badawcze oraz jednostki samorządu terytorialnego. Co istotne podstawowym obszarem działania klastra jest powiat lub gmina. Jako główną bolączkę klastry zgłaszają brak rozwiązania teleinformatycznego do sumarycznego bilansowania klastra.
2) Lokalni dystrybutorzy energii elektrycznej w Polsce (tzw. mniejsi dystrybutorzy energii, lokalni dystrybutorzy energii, lokalni operatorzy systemów elektroenergetycznych). Wg danych URE na dzień 26.09.2019 r. jest 182 Operatorów systemów elektroenergetycznych w Polsce. (źródło: https://rejestry.ure.gov.pl/o/15)
II segment klientów:
1) Producenci energii OZE (farmy wiatrowe, fotowoltaiczne, biogazownie i inne) – prosumenci.
2) Duże przedsiębiorstwa, głównie odbiorcy niskiego i średniego, napięcia, o mocy przyłączeniowej większej niż 40 kW, sklasyfikowani jako odbiorcy w grupach taryfowych C2x, B2x, posiadający źródła wytwórcze.
Relacje z klientami:
Dotychczasowe relacje z klientami polegały na zebraniu niezbędnych informacji dotyczących zapotrzebowania na produkt. Przeprowadzone zostały rozmowy telefoniczne z 30 firmami/ instytucjami, które wyraziły zainteresowanie produktem, w tym zklastrami energii, lokalnymi operatorami systemów elektroenergetycznych tzw. lokalnymi OSD. Ostatecznie nawiązana została współpraca z Grajewskim Klastrem Energetycznym, Klastrem Zielone Olecko oraz PZL-Świdnik (lokalnym OSD). Podmioty te wyraziły zainteresowanie produktem, dzięki przeprowadzonym rozmowom i prezentacji stworzonego MVP opracowano według zebranych informacji politykę cenową prezentowaną w sekcji przychody.
Relacja z klientami mającymi wiele punktów odbioru, nie tylko w kraju, ale także za granicą, pozwoliłaby na rozszerzenie działalności na rynek międzynarodowy. Szczególnie na uwadze mamy tu duże przedsiębiorstwa, świadczące swoje usługi w wielu krajach Europy.
Relacja z klientami mogłaby również obejmować specjalne, dedykowane podejście do firm/ przedsiębiorstw usytuowanych w tzw. Specjalnych strefach ekonomicznych (SSE). W Polsce działa 14 specjalnych stref ekonomicznych, których obszar nie może przekroczyć 25 tys. ha (na podstawie ustawy z 20 października 1994 o specjalnych strefach ekonomicznych Dz.U. 2015 poz. 282, ze zm.). Okres funkcjonowania SSE został przedłużony do 31 grudnia 2026. Objęcie obszarem działania kompleksowo danej strefy ekonomicznej pozwoliłoby na pozyskanie wielu klientów w jednym miejscu i przez to koszt ich obsługi byłby niższy w porównaniu do klientów rozproszonych w wielu miejscach.
Proces sprzedaży
Wczesny okres (pierwszy rok/2 lata)
– Zainteresowanie klienta produktem.
– Wspomaganie sprzedaży bezpośredniej kampanią internetową.
– Demo/Spotkanie.
– Przygotowanie raportu optymalizującego gospodarkę energetyczną wybranego podmiotu.
– Prezentacja raportu.
– Finalizacja zlecenia.
– Wdrożenie/szkolenie.
– Ewaluacja – okres przeprowadzania ewaluacji/badania satysfakcji klienta. Rozumiana jako zgłaszanie poprawek oraz nowych funkcji, według potrzeb klienta.
– Polecenie rozwiązania innym podmiotom.
Okres dojrzały (2 oraz 3-4 rok)
– Głównie działania zmierzające do pasywnego pozyskiwania klienta.
– Demo/Spotkanie.
– Przygotowanie raportu optymalizującego gospodarkę energetyczną wybranego podmiotu.
– Prezentacja raportu.
– Finalizacja zlecenia.
– Wdrożenie/szkolenie
– Ewaluacja – okres przeprowadzania ewaluacji/badania satysfakcji klienta. Rozumiana jako zgłaszanie poprawek oraz nowych funkcji, według potrzeb klienta.
Kanały komunikacji:
Kanały dotarcia do klientów:
1) tradycyjne kanały komunikacji:
– katalogi,
– broszury informacyjne,
– warsztaty, szkolenia,
– audyty,
– prelekcje,
– artykuły sponsorowane w pismach branżowych,
– reklama BTL,
– reklama prasowa,
– reklama radiowa czy telewizyjna.
2) nowoczesne kanały komunikacji:
– media społecznościowe,
– kampanie AdWords,
– kampanie SEO i SEM,
– webinaria.

Konsoft Sp. z o.o. realizuje projekt nr POPW.01.01.02-20-0002/19 dofinansowany z Funduszy Europejskich pt: „Wdrożenie modelu biznesowego oraz innowacyjnego systemu klaster24 na rynek krajowy i zagraniczny” w ramach poddziałania 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.
Wartość projektu ogółem: 962 488,50 zł
Dofinansowanie: 808 007,00 zł


Artykuł sponsorowany